Železniční muzeum ČD Lužná u Rakovníka

0
690
tocna
Zdroj foto: cs.wikipedia.org                           Točna

Rádi cestujete vlakem? Zajímáte se o historii železnice či byste se naopak rádi něco dozvěděli? Určitě se vypravte do jednoho z nejzajímavějších muzeí, kde najdete i historické parní lokomotivy a jsou zde připravené i velmi zajímavé akce, které zaujmou dospělé i děti. Muzeum najdete u železniční stanice Lužná u Rakovníka.

Jedná se o bývalé prostory výtopny společnosti Buštěhradské dráhy. Vše tu začalo v roce 1997 a to prvními exponáty historických vozidel, jenž dodali členové několika spolků věnující se historii železnice. Od roku 1999 byl provoz expozice převzat a je v kompetenci společnosti Českých drah.

Do muzea vlakem či autem

Nejrychlejší a nejsnadnější způsob dopravy do muzea nabízí rychlík na trati Praha – Rakovník, jenž odjíždí z Masarykova nádraží a to dokonce v četném intervalu, takřka každé dvě hodiny. Muzeum se nachází právě kousek od železniční stanice Lužná u Rakovníka.

Pokud se do muzea vypravíte autem, tak se dostanete k místu určení po silnici E48 na trati Praha – Karlovy Vary. Pro lepší a snadnější orientaci jsou v okruhu zhruba 5 kilometrů od muzea umístěny ukazatele.

Na co vše se můžete těšit?

Při návštěvě se vám jako první naskytne prostor před rotundou, jenž je využit k prezentaci sbírky vozů a lokomotiv, které jsou umístěny okolo točny a také na dalších kolejích před halou oprav. Můžete tu vidět nejen skládku uhlí, ale také vodní jeřáby pro plnění nádrží lokomotiv vodou.

vlak
Zdroj foto: cs.wikipedia.org

Co nabízí vnitřní prostory pro návštěvníky?

Ve vnitřních prostorech muzea najdete exponáty z různých odvětví železniční dopravy. Největší plochu zaujímá sál zaměřený na éru parní trakce. Však se řadě z nás v rámci historie a muzea vybaví parní lokomotivy, které se zde právě nachází a kromě modelů, jsou zde i dobové fotografie, dokumenty.

Parní lokomotivy jsou největší turistickou atrakcí, však se nelze ani divit. Kdo by té historické kráse odolal. Mezi nejstarší exponát patří parní lokomotiva 310.076, která byla vyrobena roku 1899 v rakouské lokomotivce ve Floridsdorfu. U nás později sloužila v tehdy bývalém Československu do padesátých let dvacátého století. Od sedmdesátých let stála coby pomník poblíž nádraží v Českých Budějovicích a odtud do muzea byla přepravena roku 2009.

Interesantní expozice věnována zabezpečovacímu odvětví

Za pozornost a zmínku rozhodně stojí i obsáhlá expozice zaměřená na zabezpečovací a sdělovací techniku, kde jsou zastoupené jednotlivé typy staničních zabezpečovacích zařízení, ale také zde je k vidění průřez sdělovací techniky používané na železnici. Věřte, že možná to zní nezáživně, ale realita vás přesvědčí o opaku, neboť zde je vše reprezentováno typickými železničními předměty, jako jsou svítilny, jízdenky apod. Tudíž při osobní návštěvě muzea budete mile překvapeni a rozhodně i tato expozice upoutá pozornost.

K vidění raritní lokomotivy i železniční legendy

K vidění se zde nabízí elitní rychlíkové lokomotivy z meziválečného období. Mezi legendami kromě parních lokomotiv sem patří a zde se nachází i zástupci trakce motorové, v expozici je k vidění také „brejlovec“, „čmelák“ či zástupce legendárních ruských „sergejů“.

Úzkorozchodná vozidla k vidění o víkendech a svátcích

Muzeum udržuje rovněž úzkorozchodná vozidla, tj. parní a motorové lokomotivy, které sloužily v závodové dopravě v hutních provozech v Kladně. Kromě nich tu je také několik nákladních vozů, jako jsou plošinové vozy na ingoty, výsypové vozy apod. Provozuschopné exempláře jsou společně s upraveným vozem pro přepravu cestujících používány právě k projížďkám po úzkorozchodném okruhu v areálu muzea a to pouze o víkendech a o svátcích.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte Váš komentář
Please enter your name here