Chátrající kostel sv. Jiří v Lukové u Manětína se stal senzací. V dřevěných lavicích tu nehybně sedí bíle oděné postavy a tiše se modlí. Tito duchové mají pomáhat a kostel se tak díky nim dostal do povědomí veřejnosti. Zvěsti o kostelu duchů překročily i naše hranice a podívat se přijíždějí zahraniční turisté.
Luková, to je zapadlá vesnička. Ještě donedávna byla pro veřejnost takřka neznámá. Dnes, díky uměleckému počinu Jakuba Hadravy, se tato ospalá vesnička stala cílem turistů, i těch zahraničních. To, co návštěvníky láká, není samotný kostel, ale 32 tichých a nehybných postav bez tváří, které stojí nebo sedí. Podívaná je to vskutku na první pohled děsivá.
Historie kostela
Kostel leží v malebné krajině, nedaleko Manětína, na úbočí Chlumské hory. Zde se nachází vesnička Luková, první zmínka o ní se objevuje roku 1115, v zakládací listině kladrubského kláštera. V 90. letech 19. století tvořilo Lukovou z většiny německé obyvatelstvo, menšina byla česká. Po válce bylo německé obyvatelstvo odsunuto a obec zůstala téměř vylidněná, dnes má jen pár stálých obyvatel.
Samotný kostel sv. Jiří pochází přibližně z roku 1352. Za husitských válek byl velmi poškozen, v 16. století se dočkal oprav. Roku 1796 však podlehnul rozsáhlému požáru, z kostela tak prakticky zbylo ohořelé obvodové zdivo. Roku 1800 byl vybudován nový kostel a v létech 1854 – 1858 se dočkal velké novogotické přestavby.
Roku 1918 připravila lukovský kostel o velký a stření zvon válka. Osud kostela byl zpečetěn roku 1968, kdy během pohřebního obřadu se ze stropu odloupl velký kus omítky a spadl mezi truchlící. Bylo rozhodnuto o uzavření kostela, o další chátrání se zasloužili vandalové a zloději.
Tajemství duchů
Duchové jsou ve skutečnosti sádrové sochy rozmístěné v interiéru kostela. Zasloužil se o ně student Západočeské univerzity v Plzni, Jakub Hadrava. Sádrové postavy bez tváří byly součástí jeho bakalářské práce. Mají symbolizovat odsunuté obyvatele Lukové. Sochy vytvořily z kostela doslova mystické místo s ponurou atmosférou. Sádrový duchové tu stojí či sedí jakoby zastaveni v čase.
Zajímavostí je, že každá socha byla vytvořena na živém člověku, přes kterého mladý umělec přehodil netkanou textilii a látky namočené v sádře. Sochy mají hlubší význam, mají upozornit na fakt, že stavby tohoto typu zejí prázdnotou a chátrají, což se odráží i do duševního rozpoložení dnešních lidí. Má pozorovatele přimět se zamyslet nad touto problematikou.
Takový zájem však nečekal, zprvu sem zavítalo jen pár lidí. Fotografie se však začali šířit po sítích, což vzbudilo mediální zájem i v zahraničí. Záměr se podařil a díky získaným financím je zchátralý kostel postupně opravován.
Kostel je možné navštívit po předchozí domluvě se správcem.
Nemám nic proti tomuto uměleckému vyjádření, pokud by se však zároveň s tímto dílem nezačaly šiřit zároveň i lži o historii, která nebyla taková jak je presentováno. Toto dílo by mělo i připomínat naše české mrtvé za druhé světové války kterých bylo cca 350 000 a tito lidé po válce neobživli a kdyby nebylo Němců co nás za druhé světové války okupovali tak mohli žít. Počet bývalých československých Němců, kteří zahynuli během služby v německé armádě bylo něco okolo 190 až 199 tisíc. Není však jisté zda toto číslo nezahrnuje i Čechy s říšským občanstvím, kteří museli narukovat. Oběti německých občanů by vůbec nebyly pokud kdyby nebylo Němců co nás za druhé světové války okupovali tak mohli také žít.
Dílo však připomíná odsunuté Němce z této oblasti, tito lidé však nepřišli o život a tak se nemohou srovnávat s obětmi které jsou uvedeny na začátku mého příspěvku. Počet praktikujících věřících je v české republice cca 10 %.
Dostala církev zpátky majetek a peníze, které předtím nakradla na věřících? Dostala, tak at ten kostel za své prachy taky nechá opravit a nečeká, že se zase najde spousta idiotů, kteří jí na opravu dají další peníze ze sbírky. Preláti mají peněz dost, tak at se staraj.
Je to zajimave a uzasne,ten klucina ma muj obdiv.Cirkev dostala spousty majetku a vyrovnani zpet,ktere jim dal lid v minulosti dobrovolně i nedobrovolně ,tak proc to neopravuji na sve naklady.Uz davno nejde o viru v boha,jde jen se napakovat co nejvice a tak to bylo i v minulosti.Jen tech vericich ovecek je mene.Neni potreba nemovitosti a svatych stanku aby clovek veril v boha.